[av_heading heading=’شمش آلومینیوم’ tag=’h2′ link=” link_target=” style=’blockquote modern-quote modern-centered’ size=” subheading_active=” subheading_size=” margin=” padding=’10’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#c05f5f’ custom_class=” id=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=”][/av_heading]

[av_hr class=’default’ icon_select=’yes’ icon=’ue808′ position=’center’ shadow=’no-shadow’ height=’50’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ custom_border_color=” custom_icon_color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” id=” custom_class=” av_uid=’av-8cisv’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-kfc041tc’ admin_preview_bg=”]

موارد استفاده شمش آلومینیوم

شمش آلومینیوم از لحاظ کیفیت و ارزش یکی از پرکاربرد ترین فلز بعد از آهن به شمار می‌رود و میتوان گفت تقریبأ در همه صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است.
آلومینیوم فلزی بسیار نرم میباشد که می‌توانیم با به کار گیری آلیاژ های دیگری نظیر مس، منیزیوم، منگنز، سیلیکون و… در آن عنصر های دیگری تولید کنیم که خود این آلیاژها دارای خصوصیات مهم و مختلفی هستند.
هنگامی که آلومینیوم را در خلاء تبخیر میکنند پوششی تشکیل داده که این پوشش باعث منعکس شدن نور مرئی و گرمای تابشی میشود.
این پوشش ها باعث تشکیل شدن لایه نازکی از اکسید آلومینیوم محافظ خواهند شد که شبیه پوشش های نقره خواص خود را از دست نخواهند داد.

از موارد استفاده این فلز می‌توان به استفاده در قسمت های مهم هواپیماها و یا راکتها اشاره نمود و یا حتی استفاده آن در لایه آینه‌ های تلسکوپ‌ های نجومی که بسیار پر کاربرد میباشد.

شمش آلومینیوم

شمش آلومینیوم

کاربرد های آلومینیوم

شمش آلومینیوم به طور کلی در صنایعی از جمله:
۱) حمل و نقل (اتومبیل‌ها، هواپیماها کامیون‌ها، کشتی‌ها، ناوگانهای دریایی راه آهن و…)
۲) بسته‌بندی (قوطی‌ها، فویل و…)
۳) ساختمان (درب، پنجره، دیوار پوشها و…)
۴) کالاهای تولیدی برای مصرف کنندگان (وسایل برقی خانگی، وسایل آشپزخانه، …)
۵)خطوط انتقال الکتریکی (به‌علت وزن سبک اگرچه هدایت الکتریکی آن تنها ۶۰٪ هدایت الکتریکی مس می‌باشد)
۶) ماشین آلات اکسید آلومینیوم (آلومینا)
به صورت طبیعی و به شکل کوراندوم، سنگ سنباده، یاقوت و یاقوت کبود پیدا شده که در صنعت ساخت شیشه مورد استفاده قرار میگیرد.
یاقوت و یاقوت کبود مصنوعی در لیزر برای ایجاد نور هم‌ نوسان مورد استفاده قرار میگیرد ، آلومینیوم با انرژی زیادی اکسیده شده و در نتیجه در سوخت موشک هایی با سوخت و دمازاها مورد به کار میرود.

تولید شمش آلومینیوم

تولید شمش آلومینیوم

الوکاست یا همان تولید شمش الومینیوم

آلیاژ روی با نام زاماک به سه دسته زیر تق۵ میشوند:
۱) زاماک۲
۲) زاماک۳
۴)زاماک۵
عناصر که در آنها موجود است شامل:
آلومینیوم – مس – منیزیم و به میزان خیلی کم از عنصر های آهن سرب و قلع نیز در آن استفاده میشود.

به طور کلی تفاوت انواع مختلف زاماک در مقدار مسی است که در آن میباشد به نحوه ای که نسبت به دیگر عنصرهای آلیاژی از ترکیبات تقریبا با ثباتی برخوردار هستند.

به طور مثال مس در زاماک۲, ۰٫۱ % و در زاماک ۳ ۷۵/۰ % و در زاماک ۵ ,۲۵/۱% مس موجود است بوده و همچنین در زاماک۴ منیزیم وجود ندارد و درصد مس ,در این نوع زاماک به ۳% و درصد آلومینیوم به ۴% خواهد رسید.

آلیاژهای ریختگی فشاری فلز روی قیمت پایین تر و استحکام بالاتری نیز داشته و از آنها میتوانیم تا حد محدودی در ریخته گری استفاده کنیم، همچنین به تراشکاری کمتری نیاز داشته و مقاومت بالاتری در برایر خوردگی های سطحی از خود نشان میدهند.

آلیاژهای ریخته گری روی که به طور عمده مورد استفاده قرار میگیرند در جدول پایین موجود است و هر زمان حد ناخالصی از میزان مجاز آن عبور کند این آلیاژهای ریختگی روی مستعد خوردگی در میان داتهای تاب خوردگی و ترکبرداری هستند.

۱) آلیاژهای روی توانسته اند در ماشین هایی که از سرعت عمل بالایی برخوردارند ریخته گری بشوند.

۲) استحکام به ضربه آلیاژهای روی ریخته گری شده، بالاتر از آلیاژهای دیگر بوده البته این موضوع در مورد آلیاژهای روی پایه مس فرق میکند.

۳) آلیاژ های رویی که ریخته گری می‌شوند اکر نیاز به ماشینکاری داشته باشند به آسانی ماشین کاری خواهند شد.

۴) آلیاژهای رویی که ریخته گری شده اند به وسیله عملیات آندایزه میشوند و پوشش های پلیمری شفافی در آن شمل میگیرد.

۵) آلیاژهای رویی که ریخته گری شده اند به طور عمده و به نسبت آلیاژ های دیگر دارای قیمت بالاتری می‌باشند.

اثر روی، هر چقدر مقدار روی در آلیاژ بالاتر باشد به دلیل این که روی دارای نقطه ذوب پایینی بوده میزان استحکام آن را بالاتر برده و همینطور مقاومت به خوردگی در آن نیز بالاتر خواهد رفت.
[/av_textblock]

[av_image src=’https://yektapack.com/wp-content/uploads/2020/06/touchtocall-compressor.png’ attachment=’476′ attachment_size=’full’ copyright=” caption=” styling=” align=’center’ font_size=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ hover=” appearance=” link=’manually,tel:+989190835323′ target=” title_attr=” alt_attr=” id=” custom_class=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-kfc04u6s’ admin_preview_bg=”][/av_image]